Tudta, hogy Munkácsy fő művének története jóval a festő halála után kezdődött csak?

Tudta, hogy Munkácsy fő művének története jóval a festő halála után kezdődött csak?

Munkácsy Mihály születésének évfordulója körül érdemes egy kicsit jobban megemlékezni a Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításának kihagyhatatlan darabjáról is.

Ma evidenciának tűnik, hogy a száznyolcvan éve született Munkácsy Mihály életművében a „Rőzsehordó nő” fő műnek tekinthető. Az 1950-es évek óta a kép szinte minden Munkácsyról szóló könyvben megjelent, ismerjük képeslapon, poszteren, s természetesen a Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításának is kihagyhatatlan darabja. Pedig olyan alkotásról van szó, amiről szinte semmit nem tudunk. Egykorú források nem szólnak róla; a története pedig jóval Munkácsy halála után kezdődik csak 

- írja Bellák Gábor, aki Február 25-én az MNG állandó kiállításának Munkácsy-képei között tart majd tárlatvezetést felidézve a művész életének fontosabb eseményeit. 

A Magyar Nemzeti Galéria főmuzeológusa felidézi, hogy a festményt 1914-ben egy amszterdami árverésen vette meg a Szépművészeti Múzeum, mintegy 16 ezer koronáért, ami akkoriban egy kisebb Monet- vagy Sisley-kép árának felelt meg, de Munkácsy műve igazából akkor vált a magyar művészettörténet pótolhatatlan mesterművé, amikor az 1950-es évektől Munkácsy realizmusa, a szegény emberek élete iránti elkötelezettsége vált a Munkácsy-értelmezések fő témájává. 

A képben sokan a nehéz munkában megfáradt ember hiteles, elmélyült ábrázolását látták, és ezzel együtt egyfajta elszánt, társadalomkritikus hangot. 

Ha teljesen elfogulatlanul, friss szemmel tekintünk a képre, akkor a fiatal nő arcán nem annyira a fáradtság és az elgyötörtség jeleit látjuk, hanem egy szinte filozofikus, meditatív csöndet. Ez az ember dolgozik, rőzsét gyűjt, de munka közben megpihen, elgondolkodik, arca kisimul, kezét összekulcsolja ölében, s az sem kizárt, hogy éppen elmond egy imát. Ezt a belső csendet erősíti föl a természeti környezet, amely minden bizonnyal a barbizoni erdő lehetett

- fogalmaz Bellák Gábor.

Hozzáteszi, hogy Munkácsy sokat festett Barbizonban, de ottani munkái többnyire tájképek. A csaknem az egész képfelületet betöltő magányos, tájba helyezett figura szinte teljesen egyedülálló kompozíciós megoldás a festő életművében. A természet és az ember teljesen egyenrangú szereplők a képen, s ez éppúgy hozzájárulhatott a mű népszerűvé válásához, mint a rendkívül elevenen és frissen megmaradt színei. 

A „Rőzsehordó nő” sem magától „lépett be” tehát a művészettörténetbe. Az első lépéshez Petrovics Elek segítette hozzá, aki a Szépművészeti Múzeum akkori igazgatójaként 1914-ben megvásárolta a képet. A híres alkotás pedig akkoriban vált fő művé, amikor muzeológusok, művészettörténészek, írók és műkritikusok értékelő munkája nyomán szép lassan meggyőződésünkké szilárdult, hogy ez a kép a Munkácsy-életmű kiemelkedően fontos alkotása.  

Nagyon sokan és sok helyen írtak már a műről, ami Munkácsynak az egyik legszínesebb, épp ezért legtöbbet reprodukált képe. A festő életpályáját 1977-ben feldolgozó Székely András például így írt róla:

A háttérben látható táj és a nőalak viszonya Courbet és Millet népi tárgyú képeit idézi. A zöld fű és a piros kendő színe vidám és megnyugtató harmóniát teremt a kötény kékjével és az ingváll fehérjével. De ez a derű egyszersmind az alapvetően komor téma drámai hatást fokozó ellenpontja, hiszen a kép egy nehéz munkát végző, elfáradt asszony rövid pihenését mutatja be. A fájdalom megértése és átélése, ez a tiszteletre méltó emberi magatartás - amely a kor festői közül az impresszionistákra kevéssé volt jellemző, és a posztimpresszionisták szenvedélyes segíteni akarásában, Van Gogh hivatástudatában, a bennszülötteket védő Gauguin igazságérzetében, Toulouse-Lautrec groteszk és kegyetlen társadalombírálatában bontakozott ki - Munkácsy realista művészetének egyik legértékesebb vonása.

Nem is kérdés: Munkácsy Mihály olyan művész volt, akit a maga korában nemcsak idehaza, hanem a nagyvilágban is a legnagyobbak között emlegettek. S valóban, nincs még egy olyan XIX. századi magyar festő, akinek életútja hozzá fogható volna.

Lola, avagy a nő az író mellett és mögött
Lola, avagy a nő az író mellett és mögött

Idén, a magyar költészet napján ünnepeljük majd a XX. század egyik legjelentősebb magyar írójának, Márai Sándor születésének 125 évfordulóját. Márai sikerei mögött állt azonban egy nő, akiről méltatlanul kevés szót ejtünk, pedig nélküle és önfeláldozása nélkül Márai Sándor biztosan nem ugyanaz az író lenne, akinek ma ismerjük. Lola életfilozófiáját mi sem jellemzi jobban, mint férje kapcsán megfogalmazott naplóbejegyzése „én nem akarok mást, mint amit Ő akar”. „Cherchez la femme”, avagy „keresd a nőt” szól a francia mondás és mi most közösen meg is találjuk Márai mellett és mögött.

„Semmiért egészen” - 125 éve született a modern magyar irodalom egyik óriása, Szabó Lőrinc
„Semmiért egészen” - 125 éve született a modern magyar irodalom egyik óriása, Szabó Lőrinc

Napra pontosan 125 éve, 1900. március 31-én született Miskolcon Szabó Lőrinc, Kossuth- és József Attila-díjas költő, műfordító. A XX. századi modern magyar irodalom egyik legnagyobb klasszikusa ugyan sosem lakott a Várban, de számtalanszor megfordult itt és számos barátjához járt ide heti rendszerességgel. Németvölgyi, majd később pasaréti lakásától nem esett túl messze a Várnegyed. Születésének évfordulóján rá emlékezünk.

140 éve született a XX. századi magyar irodalom egyik legnagyobbja, Kosztolányi Dezső
140 éve született a XX. századi magyar irodalom egyik legnagyobbja, Kosztolányi Dezső

Kosztolányi Dezső (1885-1936) éppen ma 140 évvel ezelőtt, virágvasárnapon született Szabadkán. A XX. század egyik legnagyobb magyar lírikusa és egyben prózai írója egykor itt - a háborúban sajnos bombatalálatot kapott - családi házukban élt feleségével, Harmos Ilonával (1885-1967), írói álnevén Görög Ilonával, illetve fiúkkal, Ádámmal (1915-1980). A zöld kerítéses földszintes ház a Tábor utca és a Logodi utca sarkán állt, egy kőhajításra Márai Sándortól, két kőhajításra Schöpflin Aladártól, s három kőhajításnyira Babits Mihálytól.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ne maradj le a legjobb eseményekről és hírekről!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.