Savoyai Jenő budavári lovasszobrának története

Savoyai Jenő budavári lovasszobrának története

A holnapi napon ünnepeljük Budavár 1686. évi visszavételét, amelyben a keresztény seregek egyik leghősiesebben harcoló alvezére Savoyai Jenő (1663-1736) herceg volt. Az ezt követő években Savoyai a török ellenes küzdelem egyik vezéralakja lesz; olyannyira, hogy 1697. szeptember 11-én a Szent Szövetség keresztény hadainak fővezéreként a Tiszán átkelő törököket úgy megverte Zentánál, hogy közel harmincezer török maradt a csatatéren. Az ő személyének állít emléket a mai Savoyai-teraszon álló lovasszobor, amelynek érdekes a története, s amelyről szól a cikkünk.

A Zentánál aratott elsöprő győzelem II. Musztafa (1664-1703) szultán serege fölött nem csak egy csata volt a sok közül, hanem ez a diadal volt az, amely után az oszmán seregek képtelen voltak újra talpra állni, s az ottománok végleg kiszorultak Európából.

A szultán a túlsó partról nézte serege - köztük a nagyvezír, a beglerbégek, s pasák tucatjainak - pusztulását, majd maradék lovasaival fejvesztve Temesvárra menekült. A Szent Liga elhanyagolható veszteséggel szemben a törökök java a csatatéren maradt vagy a Tiszába fulladt, s a túlélő, sebesült törökök lemészárlásnak is csak az éjszakai sötétség vetett véget. Erre írta a császári jelentésben találóan Savoyai Jenő, hogy:

Maga a nap sem akart előbb lenyugodni, míg ragyogó szemével felséged fegyvereinek teljes diadalát végig nem nézhette.

Az Európa-szerte ünnepelt fényes győzelem nem mellékesen hatalmas zsákmánnyal is járt. A felőrlő vereség után a török porta is a béke lehetőségét kereste, így hosszas tárgyalások után 1699. január 26-án a délvidéki Karlócán aláírták a békeszerződést, amelynek köszönhetően Magyarország területe - a Temesi Bánság kivételével -felszabadult az oszmán uralom alól. Azt már tényleg csak a happy end fokozásáért írjuk le, hogy másfél évtizeddel később, egész pontosan 1716. október 16-án a Temesvidék központját jelentő Temesvárt is Savoyai Jenő szabadította fel a 164 éves török uralom alól.

Savoyai herceg - a zentai csata után - november elején érkezett Bécsbe, ahol a város polgársága fáklyásmenettel, az uralkodó pedig kitüntetésekkel fogadta. A „zentai győző” Csepel-szigetét kapta királyi ajándékként, tiszteletére emlékérmet verettek. A délvidéki városban, Zentán a jegyző, Mihálkovits Antal (1808-1831) javaslatára 1816 óta tartottak a csata évfordulóján emlékünnepségeket.

De visszatérve eredeti témánkhoz, Savoyai Jenő híres lovasszobrának történetéhez! Zenta városának polgármestere, Boromissza János (1889-1898) a csata kétszáz éves jubileumát szerette volna máltóképpen megünnepelni

A jövő esztendőben lesz kétszáz esztendős fordulója a zentai csatának, amely Savoyai Jenő nevét beírta a magyar halhatatlanok sorába. Kétszáz esztendő meglehetősen sok esztendő és szó sincs róla, Zenta városa eléggé soká győzte türelemmel, amíg végre elhatározta magát, hogy a zentai hősnek valami méltó emléket állítson. És ha ebben a hangos, ünnepi esztendőben annyi szobrot és emléket nem emelnek, talán még most is beérte volna azzal, hogy esztendőrőlesztendőre csak a szokásos ünnepséggel emlékezzék meg Savoyai Jenőről. De amikor már sorra emelik az alkalmi vagy emlékeztető szobrokat, végre gyorsabb tempóra kellett magát elszánnia annak a bizottságnak is, amely Zentán — isten tudja mióta — gondolkozik, hogy miképpen lehetne Savoyai Jenőnek szobrot állítani. (…) És Róna József ebben a pillanatban már aláírta a szerződést a zentai bizottsággal és meglepően rövid idő alatt már meg is csinálta Savoyai Jenő lovasszobrának tervezetét, amelyet ime bemutatunk.

- írta a Magyar Szalon 1896. októberi kiadásának A zentai hős szobra című cikkében.

Róna József bemutatott szoborterve (Forrás: Magyar Szalon)

Zenta városa tehát Róna Józseftől rendelte meg a lovasszobrot. De ki volt Róna József?

Róna József (eredetileg Rosner, 1861-1939) egy lovasberényi zsidó családban született, Rosner Simon gabonakereskedő és Krausz Netti nyolc gyermekének egyikeként. A kis József a négy elemi elvégzése után eredetileg asztalosinasnak szegődött el, de mivel érdekelte a szobrászmesterség, így egy józsefvárosi műterembe szegődött el szobrászsegédnek. Tehetsége révén került 1879-ben hároméves tanulmányi ösztöndíjjal Bécsbe, majd európai tanulmányútra ment. Az 1896-ban már valamelyest ismert szobrász volt, amikor Zenta város Savoyai-pályázatát elnyerte.

Róna József bemutatott szoborterve profilból (Forrás: Magyar Szalon)

Róna József, a nagytehetségű szobrász, a kúria új palotája mögött levő faragó műhelyében ma délelőtt mutatta be szakértőkből álló meghívott közönség előtt Savoyai Jenő lovasszobrát, melynek elkészítésével Zenta város bízta meg. A főalak már teljesen elkészült és csupán a bronzba való öntés van még hátra. Tüzes, kapáló spanyol ménlovon ül a hős vezér. Kinyújtott jobbjában a marsallbotot tartja, baljával a kantárszárat szorítja, hogy a mén nyaka egészen meghajlik. Kinyújtott testtel, kissé hatradőlve ül a nyeregben, repeső fürtös vállát verdesik, arcán látszik a harcias bővülés, szeme izgatottan mered a távolba, mintha a küzdő seregek gomolygását figyelné. Az egész a legjobb benyomást kelti a szemlélőben, hatalmas, plasztikus és egyszerű, erőteljes és mégis könnyed, előkelő, graciózus. A főalak mellett, mélyebben, két oldalon, két rabláncra vert török vitéz ül, egy öreg és egy fiatal. Két pompásan kidolgozott relif van a talapzat két oldalán, az egyik azt a jelenetet ábrázolja, amikor a keresztények a törökök sáncait elfoglalják, a másik, amikor a megfutamodott törököket már a Tiszába szorítják. A fölírás ez: Savoyai Jenő herceg A ZENTAI HŐS.

- írta a Budapesti Hírlap 1897. április 17-én megjelent lapszáma.

A Savoyai-szobor 1903-ban, ekkor már három éve itt állt az egykori Várkertben (Fotó: Fortepan/277658)

Azonban baljós hírek jelentek meg a Műcsarnok című művészeti folyóirat 1899. januárjában megjelent hasábjain a téli kiállítás kapcsán, miszerint

a Róna József által készített és már régen bronzba öntött lovasszobrát, mely, mint mondják, pénzhiány következtében még mindig a Beschorner-féle műöntödében várja Zentára leendő elszállíttatását.

A Zenta főterére tervezett szobor végül sosem jutott el a délvidéki városba, mert ugyan a városi szoborbizottság még sorsjátékot is hirdetett a szobor megvételére, de a műalkotás ára még így sem jött össze. Az egykori rossznyelvek szerint egyébként nem is a pénzszűke volt a zentai szoboravatás elmaradásának oka, hanem sokkal inkább a városi közgyűlésén kurucos képviselete, amely egy petákot nem szavazott meg a szoborra, sőt, ahogyan egy 1906-ban megjelent cikk arról árulkodik „Szabó László országgyűlési képviselő indítványára még az ellen is tiltakozott, hogy az osztrákba oltott Eugén szobrát Zenta város bármely közterén fölállítsák.”

A monumentális alkotás tehát kénytelen-kelletlen, de végül Budapesten maradt. Időközben maga a szobrász is nehéz helyzetbe, majdnem a tönk szélére került, ugyanis kölcsönt vett fel a szobor öntésre. Végül a művészetszervezők kívánságának megfelelve a Műcsarnok előtt állították ki, ahol sokan beleszerettek az alkotásba, hiszen ez lett volna Budapest első lovasszobra.  

A Savoyai-szobor a Habsburg-lépcsőről fotózva 1907-ben (Fotó: Fortepan/277802)

A szobor későbbi sorsáról Róna József az Egy magyar művész élete című 1929-ben saját maga által kiadott életrajzából tudhatunk meg részleteket:

Egy idő múlva Hauszmann Alajos jött el hozzám, s az emlékmű méretei után érdeklődött. Egy szót sem szólt, hogy mi járatban van. Ő volt a vár új építkezésének a tervezője és vezetője s ekkor már valami megvillant az agyamban. És álmokat szőttem... és azok valóra váltak!

Aztán Hauszmann Alajos (1849-1926) egyeztetett a miniszterelnökkel, Széll Kálmánnal (1899-1903), aki referált a királynak a szoborügyről, aki a saját szobrának felállítása helyett a következő döntéssel állt elő:

A vár előtt nagyon jó helyen volna Savoyai Jenő szobra. Ez ellen senkinek sem lehet kifogása. Hisz ő volt az, aki Magyarországot a török járom alól felszabadította s egyébként is barátja volt a magyaroknak. Ezt én tudom a legjobban.

Erre állítólag – meghajolva a király akarata előtt -  Széll az alábbi választ adta:

Erre már gondoltunk is és Hauszmann már rajzot is csinált hozzá (...) Hisz ez nagyszerű! És stílusban és méretben is megfelel. Mintha a művész ide tervezte volna. (...) Én megveszem az emlékművet...

Nem csoda, hogy a hírlapok 1900. tavaszán a műalkotásról már, mint a budai királyi palota lovas-szobráról írtak, s így tudósítottak az esetről:

Egy esztendeje múlt, hogy a városligeti műcsarnok előtt hevenyészett piedesztálon savoyai Eugen lovasszobrát mindenki láthatta. A bronzszobor a törökverő tábornokot lehető egyszerű ülésben ábrázolta, amint erős lova kantárszárát meghúzza. A szobrot az állami aranyéremmel tüntették ki, de ennél is többet ért az illetékes művészi kritika elismerése, mely Róna Józsefnek ezt a szobrát általánosan dicsérte. Lapunkban Tóth Béla külön emlékezett meg erről a becses szoborról, s hogy ítélete mennyire helyénvaló volt, most abból tetszik ki legjobban, hogy a budai királyi várlak udvarát ez a szép magyar szobor fogja díszíteni. Ő felsége a király elhatározta, hogy új budai palotája előtt egy magyar monumentális szobrot fog felállíttatni. Róna József szobrász fölajánlotta erre a célra a művezető építésznek a maga lovas-szobrát, amely eredetileg Zenta városának volt szánva, de ott nem bírták összehozni a hozzávaló pénzt. Ő felsége a király a kitüntetett szoborművet méltányolta s elrendelte, hogy ezt a budai várpalota számára 130.000 forinton megvegyék. A szobor a várnak innenső, Pest felé néző kerti homlokzata elé van szánva s nagyban és egészben véve jó jelképe lesz az uralkodóház és a nemzet javára lett nagy katonai szolgálatoknak.

Nos, így került a szobor az akkori Királyi Palota (ma Budavári) Dunára néző főhomlokzata, illetve a Habsburg-lépcső elé, az egykori Várkert szinte mértani közepére a századforduló évében Nay Rezső (1853-1907) építész talapzatára. Azóta a szocializmusban többször előkerült, hogy Róna József alkotása, amely „egy herceget ábrázol, s amely a Habsburg-uralkodó kívánságára került a helyére és így mégiscsak a feudális magyar királyság egyik mementója” nem össze egyeztethető a marxista történelemfelfogással, így nem való köztéri szobornak vagy legalábbis nem itt, Budapest egyik csúcsán, annak központi helyén.

Azonban némi történelmi szerencse okán a szobor a helyén maradt. Talán az is szerepet játszott ebben, hogy még a legsötétebb Rákosi-korszakban is hangot kapott a józan ész, többek között olyan, amelyet Gelléri Miklós írt le az Új élet 1952. augusztus 14-i számának hasábjain, s amely így szól:

Ha a pesti Dunaparton járok, vagy a Lánchídon megyek át, mindenkor felnézek a Várra és látom, hogy a rommá lőtt királyi palota előtt, különös véletlen folytán, látszólag sértetlenül áll Savoyai Jenő lovasszobra, amely művészeti szakértők szerint ma is az ország egyik legjobban sikerült emlékműve, büszkén hirdetve a művészet örökkévalóságát és azt, hogy egy lovasberényi zsidógyerek elindult a halhatatlanság felé vezető rögös úton és elérkezett a csúcsokig...

A Savoyai-szobor napjainkban a Magyar Nemzeti Múzeum erkélyéről (Fotó: NagyonVár)

130 éve indult el minden idők legtöbb előfizetésével rendelkező magyar irodalmi hetilapja
130 éve indult el minden idők legtöbb előfizetésével rendelkező magyar irodalmi hetilapja

1894. december 17-én jelent meg először a Herczeg Ferenc által szerkesztett Új idők, amely a legnagyobb szépirodalmi hetilappá vált. A lap szellemisége elsősorban a két világháború között uralkodó reformkonzervatív irodalmi törekvéseknek felelt meg, azonban a szerkesztőség ajtaja minden tehetség előtt nyitva állt Márai Sándortól Szabó Magdán át egészen Radnóti Miklósig.

80 éve indult el Budapestről a nemzeti kincseinkkel megrakott „Aranyvonat”
80 éve indult el Budapestről a nemzeti kincseinkkel megrakott „Aranyvonat”

A több mint hétmillió főt számláló sztálini Vörös Hadsereg 1944. végére nem csak a Szovjetunió területeit foglalta vissza, de megindult a vele hadban álló német szövetséges államok területeinek meghódítására, így többek között Magyarországra is. Ennek hatására 1944. decemberében megkezdődött az állami vagyon nyugatra szállítása, s mire a szovjet csapatok elérték a fővárost, hazánk nemzeti kincsei már egy felső-ausztriai falu kolostorának kriptájában lapultak.

Éppen 185 éve született az a Széchenyi, akinek a Budavári Siklót is köszönhetjük
Éppen 185 éve született az a Széchenyi, akinek a Budavári Siklót is köszönhetjük

Gróf Széchenyi István (1791-1860) fia, a Budapesti Önkéntes Tűzoltó Egyletet is megalapító Széchenyi Ödön (1839-1922) francia példa alapján álmodta meg a Budavári Siklót, aki párizsi útja során találkozott az Eiffel-torony gőzhajtású felvonójával. de az ötletet, hogy a Várhegy Dunára nyíló lejtőréje siklóvasút épüljön, feltehetően az akkor már működő lyoni Funiculaire de la rue Terme ihlette. Az UNESCO Világörökségi listáján is szereplő, ingajelleggel egymást váltó, Margit és Gellért névre keresztelt két kocsi ma is meghatározza Budapest látképét.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ne maradj le a legjobb eseményekről és hírekről!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.