Margit és Gellért itt váltják egymást: 1870-ben éppen ezen a napon adták át a Budavári Siklót!

Margit és Gellért itt váltják egymást: 1870-ben éppen ezen a napon adták át a Budavári Siklót!

Széchenyi Ödön ötletét, a siklóvasút megépítését a Budai Gőzsikló Részvénytársulat valósította meg a XIX. század utolsó harmadában. Az UNESCO Világörökségi listáján is szereplő, ingajelleggel egymást váltó két kocsi, Margit és Gellért ma is meghatározza Budapest látképét. De hogyan is került ide a Várhegyre és mi a története? Az alábbi cikkben próbálunk választ adni e múltidéző közlekedési eszközzel kapcsolatban felmerülő, minden izgalmasabb kérdésre.

Gróf Széchenyi István (1791-1860) fia, a Budapesti Önkéntes Tűzoltó Egyletet is megalapító Széchenyi Ödön (1839-1922) francia példa alapján álmodta meg a Budavári Siklót, aki párizsi útja során találkozott az Eiffel-torony gőzhajtású felvonójával. Siklóvasútra azonban egyedül Lyonban láthatott példát, tehát az ötletet, hogy a Várhegy Dunára nyíló lejtőréje siklóvasút épüljön, feltehetően az akkor már működő lyoni Funiculaire de la rue Terme ihlette.

A lyoni Funiculaire, a kontinens első ilyen járműve (Fotó: Redbubble)

Az ekkor még gőzhajtással működtetett, sínpályás, de kötélvontatású vasút terve meglehetősen korát meghaladó ötletnek számított, Európában ugyanis egyedül a már említett, 1862. nyarán elkészült és átadott lyoni sikló készült hasonló tervek alapján. A legnagyobb fia által megálmodott és megvalósított Budavári Sikló tehát a második volt a kontinensen. A terveket a már Konstantinápolyba is siklót tervező Wohlfahrt Henrik készítette.

Gr. Széchenyi Ödön tegnap kapta meg a Budavárba vezető sikló felállítására vonatkozó engedélyt, és pedig 40 évre.

- írta a Budapesti Közlöny, 1868. június 3-án. Tehát ekkor kapott zöld utat gróf Széchenyi Ödön ötlete.

Augusztusban pedig már meg is alakult a korábban „Budai Hegypálya Társaság“-nak, németül „Ofner Bergbahn Gesellschaft“-nak nevezett, később Budai Gőzsikló Részvénytársulatként bejegyzett cég, amelynek alapítótagjai között ott található az ötletgazda, gr. Széchenyi Ödön is.

A munkálatok már megkezdődtek: a földmunka, pályaépítés és helyiségek építése Neuschlosz vállalkozóra, a gépezet kiállítása Schulze Tivadarra Bécsben van bízva.

- írta meg szintén a Budapesti Közlöny, 1868. augusztusában.

A Széchenyi-féle gőzsikló építésénél a legnagyobb munka a pályaépítést megelőző földmunkák tekintetében volt. A cca. 100 méteres nyomtáv kiépítéséhez hatalmas mennyiségű földet kellett elhordani, ráadásul az építkezést nehezítette, hogy a miniszterelnökségnek helyet adó, a sikló tervezett nyomvonalától szinte néhány méterre lévő Sándor-palota ekkor már állt, így a munkák statikailag is tűpontos előkészítést igényeltek. A lépcsőzetesen épült, három elemből álló 24-24 férőhelyes, panorámaüveges kocsikat a bécsi Spiering-féle kocsi- és pályaépítő gyár készítette el, a 30 lóerős gőzgépet szintén Bécsből, Schulz Tódor üzeméből hozták, a kazánokat az Első Magyar Gépgyár szállította.

Végül közel két évnyi kemény munka után a Széchenyi Ödön által megálmodott gőzsiklót 1870-ben éppen ezen a napon, tehát március 2-án avatták fel. A fővárosiak azonnal megkedvelték az új járművet és bár 4 krajcáros viteldíj ide vagy oda rögtön az indulástól elkezdték a kényelmükre használni, hiszen számos közhivatal itt a Budai Várban székelt, ahova sokak számára már csak a szintkülönbség miatt is komoly kihívás volt feljutni ügyeket intézni, s amelyet a kedvezőtlen időjárási körülmények – mint a hó, az eső vagy a sár – sokszor tovább nehezítettek.

A "hegypálya" vagy más néven sikló ábrázolása egy korabeli metszeten

Azt például a Budai Gőzsikló Rt. jelentéséből egészen pontosan tudjuk, hogy az újonnan elkészült Sikló a nyitás utáni áprilisban már összesen 41.153 személyt szállított és 7.358 forintnyi bevételt realizált a részvényesek számára. Szeptemberben pedig már arról számoltak be, hogy a féléves működési beszámolóban, hogy a Sikló 6 hónap alatt várakozáson felül, több mint egymillió, egészen pontosan 1.102.472 személyt szállított. A sikló tehát nem csupán a fővárosi polgárok és a fővárosba látogatók kényelmét szolgálta, de komoly jövedelmet is jelentett a befektetők számára.

A Várban található budai színkör színházi előadásaira szórakozni járó polgárok is előszeretettel használták, illetve használták volna a főváros új és látványos közlekedési eszközét. A pórul járt polgárok jogos reklamációja is szinte azonnal révbe ért az utasok igényeit rugalmasan kezelő „részvénytársulatnál”, amelynek közleményéből kiderül, hogy nem vonakodott korrigálni az esti járatindulásokat:

A gőzsikló társulat azt a helyes intézkedést tette, hogy ezentúl nem a szinlapon kitett ideig, hanem mindaddig vár, mig a színi előadásoknak valósággal vége van, s a vendégeket folyvást szállítja.

1878. augusztus 25-án megjelent lapszámában a Magyarország és a Nagyvilág című lap pedig így fogalmazta meg a nyári, békebeli, ünnepi idillt:

Szent István ünnepének rendkívül szépen kedvezett kedden az idő. A főváros szokott fénynyel ülhette meg a nemzet védszentjének, az első magyar királynak emlékünnepét. Emelték az ünnepélyt a fővárosba sereglett idegenek, kik már a kora reggeli órákban ezred ével jártak a várba vivő utczákon. Volt is a helyi hajóknak, csavargőzösöknek s a siklónak dolga egész délelőtt. A lánczhídon is rendkívüli nagy volt a személyforgalom.

A jármű történetében elvileg csak két baleset történt, az egyik, amely nagyobb hírverést kapott 1896. június 11-én, éppen egy külföldi újságírók számára rendezett miniszterelnöki fogadás után. Amelyről a korabeli lapok részletesen beszámoltak, s éppen az egyik, nevezetesen a Budapesti Hírlap, 1896. június 18-án megjelent cikkében megírt Báró Bánffy Dezső (1843–1911) miniszterelnök reakciójából tudjuk meg, hogy minden korábbi közlés ellenére nem csupán egyszer történt baleset a Siklón. De nézzük csak mit is írt a balesetről beszámoló újságíró!

Tizenegy órakor váratlanul súlyos baleset zavarta meg a miniszterelnök szép estéjét, és fájdalom, tartunk tőle, azt a kitűnő hatást, melyet a budapesti tartózkodás a külföldi újságírókra tett. (…) A társaság a teraszon akkor leginkább Munkácsy Mihály és neje körül forgott, míg a háziasszony, a miniszterelnöknő a belső termekben társalgott illusztris vendégeivel. Egyszerre tompa zuhanás hallatszott a teraszra, olyan, mintha a Gellérten ágyút sütöttek volna el. (…) Még az imént láttuk a terraszról, hogy egész csapat frakkos, fehér nyakkendőért ment be a sikló állomásházába, akik a miniszterelnök estéjéről távoztak. Mi történt velük? (…) A szomorú feleletet csakhamar megkapták. Rendőrök a sikló állomás házából egy sebesültet hoztak ki karjukon és a miniszterelnöki palota kapuja felé vitték. Képzelhetni, micsoda látvány volt ez a fényben úszó terraszról! Most már bizonyos volt, hogy komoly szerencsétlenség történt. A mulatság egyszerre megszakadt, a termek elnémultak (…)  A miniszterelnököt rendkívül leverte a szerencsétlenség. A részleteket az újságíróktól kérdezte és ingerülten kiáltott föl: — Másodszor történik ilyen dolog a siklóval, amióta én itt lakom. (…) A szerencsétlenül járt utas Prileszky udvari titkár volt. Mind a két lába eltört és az arcát összevissza vágta az ablaküveg (…) csakhamar megtudtuk, hogy a lefelé indított kocsikkal is baj történt. Ezek zuhanva érkeztek le és részben összetörtek. Huszonnégyen ültek a kocsikban s ezek közül a hirlapíró-kongresszus öt tagja megsérült. Egy sem veszélyesen, de egy mégis súlyosabban, négy könnyen.

A felső kocsiban megsérült Prileszky Károly királyi udvarmestert a helyszíne siető mentőorvos, személyesen Dr. Kresz Géza (1846-1901) rögtön a Szent János kórházba szállította, ahol azonnal ellátták, később felgyógyult.  A rendőri vizsgálatból utóbb kiderült, hogy a balesetet emberi mulasztás okozta. Dorogsághy Dénes, a Sikló igazgatója elrendelte, hogy a miniszterelnöki fogadás miatt a Sikló meghosszabbított nyitvatartással egészen 23 óráig járjon. A gépésznek azonban lejárt a munkaideje, ezért meglehetősen hanyagul mindent a fűtőre bízott. Ahogyan pedig ilyen esetben általában lenni szokott: a fűtő hibázott. Szerencsére végül senki sem halt meg a baleset következtében.

A Sikló - a végül ötven éves koncesszió lejártával - 1920-ban a Budapesti Székesfőváros tulajdonába került, akitől 1932-ben a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. (BSZKRT) vette át az üzemeltetési feladatokat. A budai Várba egészen 1928-ig ez volt az egyetlen tömegközlekedési eszköz. S noha a Sikló 1928-ban vetélytársat kapott a Várbusz-járatok megindításával, ennek ellenére mit sem vesztett népszerűségéből, sőt folyamatosan emelkedő utasszámmal büszkélkedhetett, ezt kvázi csak a gazdasági világválság torpantotta meg átmenetileg.

Bár a városi legenda szerint a második világháborúban sikló súlyosan megrongálódott, azonban az igazság az, hogy az ostrom alatti becsapódás következtében csak a felső indóház és az ottani kocsi rongálódott meg, azonban a kazán és a gőzgép épen maradtak. Sokkal inkább politikai okai lehettek annak, hogy végül a siklót nem állították helyre, sőt a kommunista hatalomátvétel utáni Rákosi-rendszerben a megmaradt berendezéseket is elbontották.

Noha a Kádár-korszakban számos terv készült a sikló újjáépítésére, illetve mozgólépcsővel történő kiváltására. Végül a ’60-as években alakult meg a „Sikló Bizottság”, amely konkrét terveket készített, azonban a szándék megfogalmazásán kívül nem igazán történt semmi érdemleges. A hetvenes évek közepén szocialista vezetés a Sikló felújítását, tehát a Clarck Ádám tér és a Szent György tér járművel történő összekötését a Budapesti Közlekedési Vállalat részére delegálta megvalósítandó feladatként, azonban a Sikló felújítását végül csak 1984-ben kezdték meg, az ünnepélyes avató ünnepségre 1986. június 4-én került sor, amely után viszont már másnap megindult a közlekedés. A helyreállított Siklót elektromos villanymotor hajtja, a felvonóberendezés pedig - szemben a korábbi alsó gőzgéppel -a felső állomásra került.

A siklót, amelyet mától vehet igénybe az utazóközönség, Grósz Károly adta át. A két, egyenként 24 személyes siklókocsit a BKV naponta 7.30 és 22 óra között üzemelteti. A kabinok a két állomás közötti távolságot mintegy 50 másodperc alatt teszik meg. A járatok a legritkábban 10 percenként követik egymást, a viteldíj a felnőtteknek 10, a gyermekeknek 5 forint menetenként.

- írta meg az avató ünnepség másnapján a Népszava. A sikló egy évvel később, 1987-ben már fel is került az UNESCO Világörökség listájára, mint Budapest Duna-parti látképének meghatározó része.

Közelebb Margit, távolabb Gellért látható és persze a csodálatos budapesti látkép (Fotó: BKV)

2021. szeptemberében a lépcsős kialakítású sikló kocsikat - Margitot és Gellértet - elszállították felújításra, valamint átépítették a síneket is, 2022. február 8-án indultak el ismét a járművek, amelyek ma már közkívánatra lassabban, 95 másodperc alatt teszik meg a látványban sem utolsó időutazást.

180 éve született a kiváló magyar építész, Kallina Mór
180 éve született a kiváló magyar építész, Kallina Mór

Ő tervezte többek között a Corvin téren álló Budai Vigadó, a Bécsi kapu téren álló Budavári evangélikus templom, illetve a Budavári Palotanegyedben található Honvéd Főparancsnokság, valamint a Honvédelmi Minisztérium épületét is. A cseh származású neves építész 1844. szeptember 20-án született Morvaországban, a választott hazája azonban Magyarország volt.

Árvizek a budai Várhegy körül
Árvizek a budai Várhegy körül

A most megáradt Duna látványa arra készteti a krónikást, hogy legalább röviden összegezze: az elmúlt évszázadok során mikor és hol kellett felmenőinknek szembenéznie a víz hatalmával. A Budai Vár esetében nyilván képtelenség lenne bármilyen árvízről is beszélni, azonban a Várhegy körüli területek számos alkalommal kerültek víz alá; a teljesség igénye és bármiféle tudományos igényesség nélkül ezekről az özönvizekről szól alábbi cikkünk.

A krisztinavárosi festőművész, akit Picasso barbár zseninek nevezett
A krisztinavárosi festőművész, akit Picasso barbár zseninek nevezett

Ide a Déli pályaudvar melletti krisztinavárosi Pálya utcai házba született Novák Vilmos néven 1894-ben, éppen 130 évvel ezelőtt. A család később átköltözött a közeli Pauler utcába, majd az ifjú festő itt a Várdombon található Budai Főreálban, a későbbi Toldy Ferenc Gimnáziumban érettségizett 1912 tavaszán. 1913-ban a lapok már Aba-Novák Vilmos néven említik, mint a Képzőművészeti Főiskola tehetséges növendékét egy kiállítás kapcsán.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ne maradj le a legjobb eseményekről és hírekről!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.