Éppen 185 éve született az a Széchenyi, akinek a Budavári Siklót is köszönhetjük

Éppen 185 éve született az a Széchenyi, akinek a Budavári Siklót is köszönhetjük

Gróf Széchenyi István (1791-1860) fia, a Budapesti Önkéntes Tűzoltó Egyletet is megalapító Széchenyi Ödön (1839-1922) francia példa alapján álmodta meg a Budavári Siklót, aki párizsi útja során találkozott az Eiffel-torony gőzhajtású felvonójával. de az ötletet, hogy a Várhegy Dunára nyíló lejtőréje siklóvasút épüljön, feltehetően az akkor már működő lyoni Funiculaire de la rue Terme ihlette. Az UNESCO Világörökségi listáján is szereplő, ingajelleggel egymást váltó, Margit és Gellért névre keresztelt két kocsi ma is meghatározza Budapest látképét.

Széchenyi Ödön a siklóvasút megépítését a Budai Gőzsikló Részvénytársulat valósította meg a XIX. század utolsó harmadában. De hogyan is került ide a Várhegyre és mi a története?

Gr. Széchenyi Ödön tegnap kapta meg a Budavárba vezető sikló felállítására vonatkozó engedélyt, és pedig 40 évre.

- írta meg a Budapesti Közlöny, 1868. június 3-án.

Augusztusban pedig már meg is alakult a korábban „Budai Hegypálya Társaság“-nak, németül „Ofner Bergbahn Gesellschaft“-nak nevezett, később Budai Gőzsikló Részvénytársulatként bejegyzett cég, amelynek alapítótagjai között ott található az ötletgazda is.

A munkálatok már megkezdődtek: a földmunka, pályaépítés és helyiségek építése Neuschlosz vállalkozóra, a gépezet kiállítása Schulze Tivadarra Bécsben van bízva.

- tudósított 1868. augusztusában szintén a Budapesti Közlöny.

A Széchenyi-féle gőzsikló építésénél a legnagyobb kihívás a pályaépítést megelőző földmunka volt. A körülbelül száz méteres nyomtáv kiépítéséhez hatalmas mennyiségű földet kellett elhordani, ráadásul az építkezést nehezítette, hogy a miniszterelnökségnek helyet adó, a sikló tervezett nyomvonalától szinte néhány méterre lévő Sándor-palota ekkor már állt, így a munkák statikailag is tűpontos előkészítést igényeltek. A lépcsőzetesen épült, három elemből álló 24-24 férőhelyes, panorámaüveges kocsikat a bécsi Spiering-féle kocsi- és pályaépítő gyár készítette el, a 30 lóerős gőzgépet szintén Bécsből, Theodor Schulz üzeméből hozták, a kazánokat pedig az Első Magyar Gépgyár szállította.

A Budavári Sikló korabeli metszeten

Közel két évnyi kemény munka után a gőzsiklót 1870. március 2-án avatták fel. A fővárosiak azonnal megkedvelték az új járművet és bár 4 krajcáros viteldíj ide vagy oda rögtön az indulástól elkezdték a kényelmükre használni, hiszen számos közhivatal itt a Budai Várban székelt, ahova sokak számára már csak a szintkülönbség miatt is komoly kihívás volt feljutni ügyeket intézni, s amelyet a kedvezőtlen időjárási körülmények – mint a hó, az eső vagy a sár – sokszor tovább nehezítettek.

Azt a Budai Gőzsikló Rt. jelentéséből egészen pontosan tudjuk, hogy az újonnan elkészült Sikló a nyitás utáni áprilisban már több mint negyvenezer személyt szállított és akkori értéken 7.358 forintnyi bevételt realizált a részvényesek számára. Szeptemberben pedig már arról számoltak be, hogy a féléves működési beszámolóban, hogy a Sikló 6 hónap alatt várakozáson felül, több mint egymillió személyt vitt fel a Várba, illetve hozott le a Várhegyről. A sikló tehát nem csupán a fővárosi polgárok és a fővárosba látogatók kényelmét szolgálta, de komoly jövedelmet is jelentett a befektetők számára.

A „legnagyobb magyar” fia azonban nem csak ezt adta a magyarságnak, 1862-ben, amikor a londoni világkiállításra utazott, szembesült először a szervezett tűzoltással, amikor felkereste az angol Tűzbrigádot. Hazaérkezése után a hazai önkéntes tűzvédelem megszervezésére törekedett., s 1863-ban már meg is alakulhatott a Budapesti Önkéntes Tűzoltó Egylet. Néhány évre rá, az 1870-es évek elején megalakult Magyar Országos Tűzoltó Szövetségnek, amelynek természetesen az ötletgazda lett az első elnöke.  

Széchenyi a hetvenes években többször is járt az általa megkedvelt török fővárosban, Konstantinápolyban. Ahol maga a szultán bízta meg Széchenyit a török tűzoltóság megszervezésével. Az évekig tartó munka olyannyira elhúzódott, hogy a gróf végül Konstantinápolyban ragadt. Sőt, a Galata városrészben megépítette a siklót, ami ott egy földalatti alagútban közlekedik. Ő volt az első keresztény, akinek a török szultán pasa címet adományozott, ezután ő lett a „Tűzpasa”.

Számos más úttörő kezdeményezés fűződik még a nevéhez, többek között

a Budapesti Hajósegylet, az Újpesti Hajógyár, a már említett Várszínház, az első magyar Népszálló, a Magyar Kereskedelmi és Iparegylet, valamint az Első Magyar Utazási Társaság.

Széchenyi Ödön 1922. március 24-én hunyt el nyolcvankét éves korában. síremléke ma is az isztambuli Feriköy keresztény temetőben található.

130 éve indult el minden idők legtöbb előfizetésével rendelkező magyar irodalmi hetilapja
130 éve indult el minden idők legtöbb előfizetésével rendelkező magyar irodalmi hetilapja

1894. december 17-én jelent meg először a Herczeg Ferenc által szerkesztett Új idők, amely a legnagyobb szépirodalmi hetilappá vált. A lap szellemisége elsősorban a két világháború között uralkodó reformkonzervatív irodalmi törekvéseknek felelt meg, azonban a szerkesztőség ajtaja minden tehetség előtt nyitva állt Márai Sándortól Szabó Magdán át egészen Radnóti Miklósig.

80 éve indult el Budapestről a nemzeti kincseinkkel megrakott „Aranyvonat”
80 éve indult el Budapestről a nemzeti kincseinkkel megrakott „Aranyvonat”

A több mint hétmillió főt számláló sztálini Vörös Hadsereg 1944. végére nem csak a Szovjetunió területeit foglalta vissza, de megindult a vele hadban álló német szövetséges államok területeinek meghódítására, így többek között Magyarországra is. Ennek hatására 1944. decemberében megkezdődött az állami vagyon nyugatra szállítása, s mire a szovjet csapatok elérték a fővárost, hazánk nemzeti kincsei már egy felső-ausztriai falu kolostorának kriptájában lapultak.

Éppen 185 éve született az a Széchenyi, akinek a Budavári Siklót is köszönhetjük
Éppen 185 éve született az a Széchenyi, akinek a Budavári Siklót is köszönhetjük

Gróf Széchenyi István (1791-1860) fia, a Budapesti Önkéntes Tűzoltó Egyletet is megalapító Széchenyi Ödön (1839-1922) francia példa alapján álmodta meg a Budavári Siklót, aki párizsi útja során találkozott az Eiffel-torony gőzhajtású felvonójával. de az ötletet, hogy a Várhegy Dunára nyíló lejtőréje siklóvasút épüljön, feltehetően az akkor már működő lyoni Funiculaire de la rue Terme ihlette. Az UNESCO Világörökségi listáján is szereplő, ingajelleggel egymást váltó, Margit és Gellért névre keresztelt két kocsi ma is meghatározza Budapest látképét.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ne maradj le a legjobb eseményekről és hírekről!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.