
"Egyetemi képzés egyetem nélküli országban" – a Budavári Történelmi Kaszinó legújabb előadásán jártunk
Ezúttal Dr. Szögi László, történész, levéltáros, az ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár egykori főigazgatója, az MTA-ELTE Egyetemtörténeti Kutatócsoportjának vezetője tartott lebilincselő előadást a külföldi egyetemeken tanuló magyar diákokról, az úgynevezett peregrinusokról a Budavári Palotanegyedben található Szent István Kávéházban megrendezett kulturális eseményen.
A Budavári Történeti Kaszinó alapítójának, Dr. Seifert Tibor történésznek a felvezetőjéből, illetve az előadóval folytatott személyes bemutatkozó beszélgetéséből megtudhattuk, hogy az előadó, Dr. Szögi László, történész, levéltáros elsőként, 1972-től a Budapesti Műszaki Egyetem Központi Könyvtárában volt levéltáros négy évig, majd innen került az ELTE BTK Történelem Segédtudományai Tanszékére, mint egyetemi oktató. Emellett az Egyetemi Levéltár igazgatói tisztségét töltötte be 1984-2013 között, majd az immáron összevont ELTE Egyetemi Könyvtár és Levéltár főigazgatója volt 1995-2013 között. A rendszerváltás után dolgozott az Antall-kormány alatt, Andrásfalvy Bertalan művelődési és közoktatási miniszter mellett a minisztérium miniszteri tanácsosaként. A Magyar Tudományos Akadémia ELTE Egyetemtörténeti Kutatócsoport projektvezető 2013-tól.

Az évszázadokon átívelő előadás témája a magyar diákok külföldi egyetemjárása volt. A külföldi egyetemi tanulmányokat lefedő úgynevezett egyetemjárás vagy idegen szóval peregrináció, szakszóval pedig peregrinatio academica a magyar oktatástörténet és művelődéstörténet egyik fontos témája. A középkorban, illetve az újkorban a Magyarországi diákok egyetemjárása általános volt, hiszen a tehetségesebb diákok számára a magyar oktatási lehetőségek korlátait a külföldi, európai tanulmányutakkal tágították. A nagy európai egyetemek pedig jelentős számú külföldi, köztük magyar nemzetiségű (hungarus) hallgatót fogadtak az elmúlt évszázadokban.

Noha Magyarország az egyetemalapításokat tekintve nem vagy csak minimálisan volt lemaradva az európai átlagtól, gondoljunk csak az I. Lajos király által 1367-ben alapított pécsi egyetemre vagy az 1395-ben alapított Óbudai Egyetemre, azonban ezeknek az intézményeknek a működése nem volt igazán tartós. Ezt elég plasztikusan mutatja be az, hogy az Óbudai Egyetem alapításakor a pécsi egyetem - tehát az alapítás után 28 év elteltével - feltételezhetően már nem működött. Ezért is volt fontos, hogy a magyar diákok a hazainál jóval statikusabban működő európai egyetemeken sajátítsák el az utána itthon hasznosítható tudást. A peregrinusok ugyanis szinte kivétel nélkül visszatértek szülőhazájukba. Az előadáson egy csomó érdekes információval gazdagodtunk, számos különös történetet hallhattunk a magyar diákokról. Szögi tanár úr, mint a téma legkiválóbb szakértője zseniális előadást tartott a hallgatóságnak, akik aztán releváns kérdéseket is feltettek az előadónak. Megtudhattuk, hogy milyen nemzetiségűek voltak jellemzően a magyarországi diákok. Arra is választ kaptunk, hogy mely egyetemek voltak a legnépszerűbbek, mely felsőoktatási intézmények voltak az első számú desztinációk a magyar vándordiákok között. Hogyan változott az évszázadok alatt maga a peregrináció.

Különös hangulata volt annak, hogy az előadást éppen a Budavári Palotában hallgathattuk. Hiszen valamikor ezen épület falai között működött az 1777-ben Mária Terézia (1740-1780) által Budára költöztetett nagyszombati egyetem. Az 1635. május 12-én, Pázmány Péter (1570-1637) esztergomi érsek által alapított Nagyszombati Egyetem a mai Eötvös Loránd Tudományegyetemnek, a Semmelweis Egyetemnek és a Pázmány Péter Katolikus Egyetemnek is jogelődje. A bölcsészeti, teológiai, jogi és orvosi fakultással is rendelkező egyetem sorsáról a jezsuita rend feloszlatása (1773) után döntöttek, a rendeletet 1777. március 11-én olvasták fel a nagyszombati Egyetemi Tanácsban. A 1749-1770 között újjáépítettek Budavári Palota ekkor szinte új épületegyüttesként funkcionált hiszen a középkori királyi palota eddigre már elpusztult. A költöztetéssel Kempelen Farkast (1734-1804) polihisztor tudóst, feltalálót bízta meg a királynő. 1777. november 3-án meg is kezdődött a szemeszter Budán. Végül a hittudományi kar csak 1786-ban II. József (1780-1790) alatt került át Budára. 1844-től a tanítás magyar nyelven folyik.

Az előadás után pedig a Budavári Történelmi Kaszinó hagyományainak megfelelően a Szent István Kávéház bőséges és nagyvonalú vendéglátása, a rendezvény úgynevezett kaszinó része következett, amely mindig a rendezvény koccintással, falatozással és kötetlen beszélgetésekkel történő folytatását jelenti.

Aki pedig szeretne közelebbről megismerkedni a témával és választ kapni a fenti kérdésekre, azoknak jó szívvel ajánljuk Szögi László: „Peregrinatio Academica” A külföldi magyar egyetemjárás története, mérete és irányai 1150-1919 című könyvét.

A neves arisztokrata családból származó Ráday Gedeont (1829-1901) a magyar történeti hagyomány az alföldi betyárvilág felszámolójaként ismeri, de kevesen tudják, hogy élete több ponton kapcsolódik a Budai Várhoz. 1829-ben született, tehát egy olyan nemzedék tagja, akik felnőttkoruk hajnalán megtapasztalták 1848-49 nemzeti összetartozását, de ezt a lelkesedést két évtized abszolutista elnyomása és csendje követte.

A magyar költő, író, műfordító, a Válasz folyóirat egykori szerkesztője 1945. március 8-án éhezve és legyengülve halt meg – a szintén ugyanott és ekkor elpusztult barátjához, Halász Gábor esztétához hasonlóan - sosem tisztázott körülmények között Balfon; nem messze onnan, ahol néhány héttel korábban közös barátjukat, Szerb Antalt gyilkolták meg a nyilas gyilkosok. Sárközi György - akit Babits egyik legtehetségesebb tanítványának tartottak - nem csupán a szépséghez értett, de egész életében szenvedélyesen kereste az igazságot is.

A Kossuth- és József Attila-díjas magyar orvos, író és műfordító 1901. április 18-án született értelmiségi család sarjaként az erdélyi Nagybányán. Az orvosi végzettségű író a „minőség forradalmára” volt. Hitte, hogy a minőségi kultúra minél szélesebb társadalmi rétegekhez történő eljuttatása a nemzet javára válik, szemben a romboló politikai eszmékkel. Nehéz ember volt, olyan, akinek elhivatottsága, igazságkeresése sokszor kizárta a megalkuvást. Éppen félévszázada hagyta itt a földi világot, cikkünkkel az egykor a Krisztinavárosban élt íróra emlékezünk.