
A Tabán dzsámiból lett temploma
Élénk építkezés zajlott a Tabánban a török időkben. A jól ismert fürdők mellett dzsámik is épültek, amelyek közül a cikk szempontjából legfontosabb Szokollu Musztafa dzsámija: Buda visszafoglalása után ez az épület szolgált később az Alexandriai Szent Katalin templom alapjául.
A Budai Várnegyed és a közvetlen szomszédságában található templomok közül már négyet is bemutattunk a Nagyonváron. Egy izgalmas tematikus séta keretében ismertettük meg olvasóinkkal a Mátyás-templom különleges titkait, újjászentelése 75. évfordulóján a Bécsi kapu téri evangélikus templomról írtunk cikket. Történeti áttekintést adva bemutattuk a Krisztinavárosi Havas Boldogasszony-Plébániatemplomot, ahol gróf Széchenyi István mellett Semmelweis Ignác (róla még lesz szó ebben a cikkben is!) is az esküvőjét tartotta, legutóbb pedig a Várhegy másik oldalára, a Vízivárosba kalauzoltuk el olvasóinkat, ahol a Budai Református Gyülekezet temploma áll 127 éve, a Szilágyi Dezső téren.
Ezúttal a Tabáni Alexandriai Szent Katalin templom történetével ismerkedhetnek meg.

A történelmi előzményekig nem kevesebb, mint 9 évszázadot kell visszamennünk, térben azonban csak néhány száz métert haladunk a jelenlegi templomtól. Mint azt a plébánia honlapján olvashatjuk,
a Gellérthegy lábánál a 12. század elején templomot építettek Boldogságos Szűz Mária tiszteletére, amely később a Szent Gellért nevet kapta, ugyanis a hagyomány szerint ezen a területen volt a vértanú püspök sírja. E templom feltételezett helye a mai Rudas Fürdő környékén volt.
Valószínűleg innen származik az a románkori timpanontöredék (timpanon: épületek oromzatán rendszerint a főbejárat fölött párkányokkal határolt, gyakran szobrokkal díszített háromszögletű, ritkán félkör alakú falrész), amely Tabáni Krisztus néven ismert, amit a jóval később épült Szent Katalinról elnevezett templom építésekor befalaztak a keleti falpillérébe.
A török időkben a Tabán területén élénk építkezés folyt, melynek köszönhetően nem csak fürdők épültek, hanem dzsámik is, amelyek közül a cikk szempontjából legfontosabb Szokollu Musztafa dzsámija, ugyanis ez az épület szolgált később az Alexandriai Szent Katalin templom alapjául. 1686-ban a törököket hosszú harcok után sikerül elűzni. Az ostrom alatt a Tabán szinte minden épülete elpusztult, de a dzsámi megmaradt.

1686-ban katolikus hívők vették birtokba, és kápolnává alakították. 1697-ben a ferencesek egy iskolát építettek mellette. 1702-ben plébániát alapítottak, a kápolna köré pedig temető került. A többszöri átalakítás után a templom komolyabb építési fázisa 1728-ban kezdődött meg. A munkálatokat Obergruber Keresztély kőművesmester irányította. Ekkor került az addig négyzetalaprajzú szentélyhez a templomhajó. Az építkezés túlnyomó része 1736-ban befejeződött.

Az építkezést és a főhomlokzat átalakítását Nöpauer Mátyás irányította, akinek nevéhez több budai templom átalakítása és építése is köthető. A dzsámiból átalakított szentélyrészt annak rohamosan romló állaga miatt 1765 lebontotta, amelynek a helyére egy újabb hajószakasz és az új szentély került. 1759-ben megépítette a plébánia lakot.
1803 és 1806 között új főoltár készült, a templom pedig kapuépítményt kapott, amely mellé a kőkereszt került. Knezevich Józef adományából 1808-ban a toronyba óra került, melyet Hibling József készített. Az 1810-es nagy tabáni tűzvész a templomot sem kímélte. Leégett a fedélszék és a toronysisak, és elpusztult a szentély és a hajó szinte teljes berendezése.
Az egykori díszes sisak helyére egyszerű gúla alakú tető került, és templomba is új oltárok készültek. Az 1849-es budai ostromkor a főoltár és a szentély freskója megsemmisült. A későbbi új freskót Wagner József festette, és elkészült Marastoni Jakab ma is látható két oltárképe is. 1850-ben helyezték el a neoreneszánsz stílusú szentélykorlátot. A templomot 1868-ban a ferencesek átadták, ettől kezdve világi papok teljesítenek szolgálatot.
1880-81-ben nagyobb restaurálást végeztek. A délnyugati oldalhoz plébániát és sekrestyét építettek, amit azonban 1896-ban a városrendezés munkái során lebontottak. Ezután épült meg a mai plébánia épület a keleti oldalon. A falban húzodó szószékfolyosó a sekrestye lebontásával eltűnt, a szentély 1910-ben neobarokk faburkolatot kapott. Az ablakokba színes üvegfestmények kerültek, és 1917-ben két harang került a toronyba. 1928-ban restaurálták a freskót, és a templomot ornamentális festéssel látták el. A kripta ekkor már használaton kívül és elhanyagolt állapotban volt.
A II. világháborúban az épület erősen megrongálódott, ettől kezdve hosszú időn át folyamatos helyreállítási munkálatok kezdődtek. A főhajó boltozatának megerősítésekor a vakolatot több helyen leverték, a szentélykupola freskóját pedig bevakolták és fehérre festették.

Az építkezések a 60-as évek végéig tartottak. A főhomlokzatot leegyszerűsítve állították helyre, a kapuépítményt elbontották. A szentélyt a II. vatikáni zsinat szellemében átalakították. 1977-ben a templomtér új kőburkolatot kapott. A 80-as években a műemléki szakhatóságot megkerülve több átalakítás is történt, sajnos nem a kellő körültekintéssel. A kriptát újra megnyitották.

2002-ben a külső homlokzatot restaurátori feltárást követően újrafestették. 2006-után elkészült az épület és építészettörténeti tudományos dokumentáció, a régészeti radarkutatás, a templom-altemplom-plébániaépület műszaki dokumentációja a tűz- villám- és érintésvédelemmel, a geodéziai fölmérés, a statikai szakvélemény, a műkincsleírás, az orgona állapotfelmérése – valamint az új közösségi plébániaépület és altemplomlejárat építési terve.
Végezetül pedig, hogy ne maradjon hiányérzet a cikk elején belengetett „róla még lesz szó” kitétel miatt: a Tabáni Alexandriai Szent Katalin templomban keresztelték meg Semmelweis Ignácot.
Nyitókép: nagyonvar.hu

A Budai Vár egykori lakója, báró Hatvany Lajos (1880-1961), a XX. század legjelentősebb irodalmi folyóiratának, a Nyugatnak az alapítója, a magyar költők és írók első számú finanszírozója volt, aki itt is élt a Várnegyedben, először egy Tárnok utcai, majd egy Bécsi kapu téri palotában. Testvére pedig, a világhírű műgyűjtő, a műpártoló Hatvany Ferenc (1881–1958), a Lónyai-Hatvany villa egykori lakója volt, aki a magyar képzőművészeket, festőket patronálta.

Idén, a magyar költészet napján ünnepeljük majd a XX. század egyik legjelentősebb magyar írójának, Márai Sándor születésének 125 évfordulóját. Márai sikerei mögött állt azonban egy nő, akiről méltatlanul kevés szót ejtünk, pedig nélküle és önfeláldozása nélkül Márai Sándor biztosan nem ugyanaz az író lenne, akinek ma ismerjük. Lola életfilozófiáját mi sem jellemzi jobban, mint férje kapcsán megfogalmazott naplóbejegyzése „én nem akarok mást, mint amit Ő akar”. „Cherchez la femme”, avagy „keresd a nőt” szól a francia mondás és mi most közösen meg is találjuk Márai mellett és mögött.

Napra pontosan 125 éve, 1900. március 31-én született Miskolcon Szabó Lőrinc, Kossuth- és József Attila-díjas költő, műfordító. A XX. századi modern magyar irodalom egyik legnagyobb klasszikusa ugyan sosem lakott a Várban, de számtalanszor megfordult itt és számos barátjához járt ide heti rendszerességgel. Németvölgyi, majd később pasaréti lakásától nem esett túl messze a Várnegyed. Születésének évfordulóján rá emlékezünk.