A magyar zenei élet és a Budai Vár
A Várnegyed a magyar múlt legfontosabb, ma is élő történelmi helyszíne. Már a középkor óta a művészetek központjaként is funkcionált az itt székelő királyi udvar. Így, többek között a magyar zenei életnek is történelmi színtere volt az egykori Vár, illetve a Királyi Palota az egyházi zenétől egészen az operettig. Cikkünkben néhány példán keresztül szeretnénk bemutatni, hogy a magyar zene tényleg millió szállal kötődik a Várhoz.
A középkori udvari zene legjelentősebb helyszíneként a királyi kápolna emelkedett ki. A latinul csak „capella regia” néven emlegetett fogalom nem csak az épületet; hanem Luxemburgi Zsigmond óta magát a királyi udvar ének- és zenekarát is magában foglalta. A jellemzően gregorián énekeket előadó kórus karnagyait a középkortól név szerint ismerjük. Azt is tudjuk, hogy Zsigmond udvarában többször is járt a híres trubadúr, a tiroli származású Oswald von Wolkenstein (1377-1445). Buda és a középkori királyi udvar zenei életének fénykorát azonban Hunyadi Mátyás (1458-1490) uralkodása jelentette.
Buda zenei életét két részre oszthatjuk: egyik az egyházi, illetve udvari kórus, a másik pedig a hangszeres zenészek tevékenysége volt. Az orgonisták valahol a kettő között álltak, hiszen mind a templomi zene, mind a világi zenében alkalmazták őket. A reneszánsz, humanista uralkodó budai udvarában mind az énekes, mind a hangszeres zenei kultúra európai szintű volt. Mátyás király - a Burgundi mellett - udvarát az európai reneszánsz egyik csúcsának tekinthetjük. Felesége, Aragóniai Beatrix magyar királyné (1476-1490) Budavárban saját orgonával és saját kórussal rendelkezett. Az ő meghívására érkezett Budára kora leghíresebb reneszánsz zenésze, lanténekese Pietro Bonó (1417- 1497).
A 15. század utolsó évtizedei az énekes zene egyik nagy korszakát, a vokális polifónia első virágzásának periódusát alkotják. Ekkor az énekes zene nélkülözhetetlen része volt az egyházi és a világi ünnepeknek, egy-egy kórus éneklésének művészi szintje királyi és főúri udvarok igényességének és gazdagságának értékmérőjévé is vált. Mindezek következtében természetes, hogy a kor csaknem valamennyi királyi, fejedelmi és főúri udvarában megkülönböztetett gondossággal törődtek a kórusok alakításával s gazdagításával. (…) Idézzük udvari kórusának egyik méltatóját, Bartolomeo de Maraschit, aki mint pápai követ, fogadásáról szóló jelentésében a következőket írja: „az asztal egyik oldalán őfelsége és a királyné foglaltak helyet, a másikon az erdélyi István vajda, egy igazán jámbor férfiú és a váradi püspök, akit a király és a királyné felette kedvelő Szentséged mélységes tisztelője és szüntelenül hirdeti azt az emberséges fogadtatást, melyben Rómában részesült. A következő oldalon a kegyelmes Ferdinánd király követe és én ültünk. Ezen a vacsorán nem volt hiány különféle énekekben: [a királynak] olyan énekkara van, hogy annál különbet még nem láttam. Előző napon övéinek dicső szokása szerint, kápolnájában ünnepi misét énekeltetett, főpapok és nemesek nagy sokaságának a részvételével. Ha visszatérek, megkísérlem részletezni, mekkora buzgósággal, milyen szertartásokkal végezték azt az oly fényes misét, igazán megszégyenülve kellett belátnom, hogy felülmúltak minket azokban, amik az istentisztelethez és a lélek épüléséhez tartoznak. Egyenesen elképedtem. (...) a Királynak olyan énekkara van, hogy annál különbet még nem láttam, a miénkhez [pápai énekkarhoz] hasonló, a pestisdúlás előtt.
- írta a Magyarország zenetörténete című könyv első kötetében a Zenetörténeti Múzeum egykori igazgatója, Dr. Szekeres Kálmánné Farkas Márta (1938-2017) az Udvari zene, királyi muzsikusok Mátyás korában című általa írt fejezetben.
A Budai Vár török kézre kerülésével ez a korszak ért véget, s a környéken egy kis túlzással csak a müezzin idegen éneke hallatszott egészen Buda 1686. évi visszafoglalásáig.
Azonban a kora-újkorban a magyar arisztokrácia zenepártolása volt jelentős hatással a hazai zenei életre. A hercegi Esterházy-család 1716-ban konkrétan olasz énektársulatot tartott fenn saját maga és vendégeik szórakoztatására. A XVIII. század végén Kismartonban Esterházy Miklós (1765-1833) hercegnek, illetve fiának, Esterházy Pálnak (1786-1866) állandó zenekara volt, melynek élén a Franz Joseph Haydn (1732-1809) játszott. A XIX. század elején elterjedt a zongora, mint hangszer. Így Haydn mellett, Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) és Ludwig van Beethoven (1770-1827) művei Budán is népszerűvé váltak. A Királyi Palota Mária Terézia-szárnyában található trónterem volt a helyszíne 1800. március 8-án az osztrák zeneszerző, Haydn A teremtés című oratóriuma előadásának, amelyet a zeneszerző saját maga vezényelt Alexandra Pavlovna Romanovna (1783-1801), József nádor feleségének meghívására. A zártkörű hangverseny apropóját az újdonsült férj, a szeretett nádor születésnapja adta. A nádor szinte még gyermek felesége - I. Pál orosz cár lánya - sajnos nagyon fiatalon, 17 évesen elhunyt, de nevét és a nagyvonalú zenei esemény emlékét a Savoyai Teraszon ma is emléktábla őrzi. Nem mellesleg az Alkotás út is e koncert okán kapta a nevét.
A másik zenei géniusz, Beethoven 1800. május 7-én szintén fellépett egy koncerthét keretében a Budai Várban. Az egykori Várszínházban, a mai Karmelita épületébe a koncertsorozatot viszont-kedveskedésként maga József nádor rendezte a már említett Haydn-koncert ellentételezéseként felesége tiszteletére. A zeneszerzőt magyar arisztokrata barátja, gróf Brunszvik Ferenc (1777–1849) látta vendégül Budán. Egyes zenetörténészek szerint a német zeneszerző itt, Martonvásáron írta 1806 nyarán az Op. 57 Appassionatát, amit Ferencnek ajánlott. Az viszont biztos, hogy barátságuk mélységét jól mutatja, hogy 1809-ben szintén neki dedikálta az Op. 77 zongorafantáziát is. A XIX. század utolsó harmadában Liszt Ferenc (1811-1886) is többször is adott koncertet a Királyi Palotában, elsősorban a Habsburg-uralkodó, I. Ferenc József (1830-1916) tiszteletére. Az Úri utca 43. számú ház falán 1988 óta emléktábla hirdeti, hogy
A leghűségesebb barát, Augusz Antal gyakran látta vendégül e házban Liszt Ferenc zeneköltőt
Augusz Antal (1807-1878) szekszárdi arisztokrata földbirtokos, alispán és nem mellesleg énekművész volt. Halálakor Liszt így írt barátjáról:
Augusz elvesztése a legfájdalmasabban érint. Az esztergomi mise első előadása óta - több mint húsz éve - lélekben egyek voltunk. S ugyancsak ő volt, aki elhatározásomban, hogy magamat Budapestre kötelezzem, különösen megerősített.
Erkel Ferenc (1810-1893) pedig 1851-1860 között konkrétan itt is élt a Várnegyedben, méghozzá az Úri utca 24. szám alatti Czigler-ház első emeletén, feleségével Adler Adél (1820-1899) zongoratanárral és gyermekeikkel. Tizenkét gyermekük közül öt ide is született. Apósa, a szintén zeneszerző Ádler György (1789-1862) pedig az Úri utcai háztól egy kőhajtásnyira lévő Mátyás-templom karnagya volt. A XIX. századi magyar zenetörténet egyik legkiemelkedőbb alakja feltehetően itt, az Úri utcai házban írta az 1861-ben bemutatott Bánk Bán című című operáját. 1861-ben a pesti oldalon található Magyar utca 1. számú házba költöztek.
Kodály Zoltán (1882-1967) Budavári Te Deum című alkotását pedig csak azért citáljuk ide, hogy bizonyítsuk a Vár és a zene kapcsolata a XX. században is élő volt. Buda töröktől való visszafoglalásának 250. évfordulójára írt darab ősbemutatójára 1936. szeptember 2-án a budavári Mátyás-templomban került sor.
Szóval, ahogyan cikkünk elején írtuk: a magyar zene tényleg millió szállal kötődik a Várhoz. Reméljük, hogy a cikkünkben bemutatott néhány példa minden olvasónkat meg tudta győzni ennek igazáról.
1894. december 17-én jelent meg először a Herczeg Ferenc által szerkesztett Új idők, amely a legnagyobb szépirodalmi hetilappá vált. A lap szellemisége elsősorban a két világháború között uralkodó reformkonzervatív irodalmi törekvéseknek felelt meg, azonban a szerkesztőség ajtaja minden tehetség előtt nyitva állt Márai Sándortól Szabó Magdán át egészen Radnóti Miklósig.
A több mint hétmillió főt számláló sztálini Vörös Hadsereg 1944. végére nem csak a Szovjetunió területeit foglalta vissza, de megindult a vele hadban álló német szövetséges államok területeinek meghódítására, így többek között Magyarországra is. Ennek hatására 1944. decemberében megkezdődött az állami vagyon nyugatra szállítása, s mire a szovjet csapatok elérték a fővárost, hazánk nemzeti kincsei már egy felső-ausztriai falu kolostorának kriptájában lapultak.
Gróf Széchenyi István (1791-1860) fia, a Budapesti Önkéntes Tűzoltó Egyletet is megalapító Széchenyi Ödön (1839-1922) francia példa alapján álmodta meg a Budavári Siklót, aki párizsi útja során találkozott az Eiffel-torony gőzhajtású felvonójával. de az ötletet, hogy a Várhegy Dunára nyíló lejtőréje siklóvasút épüljön, feltehetően az akkor már működő lyoni Funiculaire de la rue Terme ihlette. Az UNESCO Világörökségi listáján is szereplő, ingajelleggel egymást váltó, Margit és Gellért névre keresztelt két kocsi ma is meghatározza Budapest látképét.