
175 éve szabadították ki Táncsicsot budavári börtönéből
„Stancsics Mihály a censurának 15 hónapig szigorú fogságban sanyargatott vértanúja, kit nem a n. m. magyar kir. helytartótanács, de az erőszakos kormány fűzött rabbilincsre (amint gr. Zichy a censurae collegium elnöke kijelenté) nem szűnő éljen harsogások és tömérdek nép kíséretében diadallal vitetett a nemz. színházhoz, hol ekkor Bánk bán adatott” - írta a nevezetes napról a Hetilap 1848. március 17-i száma.
Mai szemmel is elképesztő karriert futott be a jobbágysorból, szlovák anyától és horvát apától született Táncsics Mihály. A bakonyi faluban született és eredetileg takács, tehát vászonszövő végzettségű Táncsics már felnőttfejjel végezte az iskoláit, járt egyetemre és tanult meg kitűnően latinul. Már nyelvészeti munkái szemet szúrtak a hatalomnak, először cenzúrázták, majd üldözték, végül letartóztatták és bírói ítélet nélkül bebörtönözték. 1848. március 15-én délután a szabadság élő jelképeként szabadította ki a forradalmi változásokat sürgető tömeg.
Stancsics Mihál - ahogyan akkortájt sokszor írta és írták a nevét - már 1833-ban megírt Nyelvészet című munkájában korát meghaladó módon leírja, hogy
Nyelv tesz nemzetté, nemzet teszi a’ hazát, ki az elsőt nem tudja, nem tagja a’ másodiknak.
Az ilyen és ehhez hasonló mondatai vívták ki az abszolutista elnyomó kormányzat egykori cenzorainak, majd hatóságainak figyelmét. A politikai változást követelte nyelvészeti írásaiban is, amikor a magyar nyelv fontosságáról és jelentőségéről értekezett.
Ha nagyok akarunk lenni a’ józan észt, ha törpék kívánunk maradni a’ szokást kövessük.
- írta egy helyütt.
De 1840-ben kiadott nyelvtankönyvében is szándékosan becsempészett, politikai töltetű példamondatokat találunk, melyek közül talán a legszebb így szól:
Álmomban egy haza képét láttam, mellyet ébren nem felejthetek.
Újabb és újabb történelmi és nyelvészeti könyvei jelentek meg, amelyről a korabeli Pesti Hírlap 1841. tavaszuto vagyis május 8-i száma így írt:
E’ napokban jelent meg Stancsics Mihálynak: „Általános világtörténete az ifjúság számára“, mellyet nem sokára „Természethistoria“ és „Latin nyelvtudomány“ magyar nyelven fog követni. A’ népnevelés körében fáradhatlan szerzőnek e’ munkák kiadásával nyert újabb érdemeit emlegetni fölösleges volna. Legjobban ítél azokról a’ hon és kortársai, kik méltó elismerésül a’ szerző munkáit sok népiskolában már rendes tanulmánynyá emelték. — Stancsics azzá jön, mit néha a’ legnagyobb lángelmék sem képesek egész értékben elérni, ’s mire csaknem valamennyi íróink, több vagy kevesebb sikerrel törekednek: népszerű iró.
A hatalom által tiltólistára került Táncsics cikkeiben a polgári átalakulás mellett érvelt, majd Kossuth Lajos híveként politizált. Még később is olyannyira hitt Kossuthban, hogy az éppen a forradalom első évfordulóján, 1849. március 15-én született lányának a Táncsics Ilka Lajoska nevet adta.
Politikai röpiratainak kiadását a hatalom általi üldöztetése külföldre száműzte, így került 1843-ban németországi kiadásra a híres Sajtószabadságról nézetei egy rabnak című írása. Az ellene kiadott körözés miatt végül ő maga is külföldre kényszerült, Horvátországba szökött innen írta úgynevezett népkönyveit, amelyet a cenzorok „ismerve azt veszélyesnek s minden jó rend, s szabadság aláásójának bélyegezték”. 1847-ben végül elfogták és sajtóvétség miatt Budán bírói ítélet nélkül bebörtönözték.
Elérkezett azonban 1848. március 15-e, amikor a változást sürgető hazafiak beismerték, hogy a ma reformkornak nevezett időszak jobbító szándékú erőfeszítései csődöt mondtak, hiszen még alapvető követeléseiket sem tudták érvényesíteni. Március idusán a korabeli értelmiség a fiatalokkal összefogva ezért arra kényszerült a túlságosan magabiztos és meglehetősen gőgös hatalommal szemben, hogy szinte egy emberként álljon ki jogai érvényesítése mellett.

Délután háromkor a szemerkélő esőben a Nemzeti Múzeumnál tartottak nagygyűlést, majd a tömeg - ekkor már több tízezressé duzzadva - átvonult Budára, ahol kikényszerítették a Helytartótanácstól a 12 pontban megfogalmazott követeléseik kihirdetését, valamint a szomszédban álló börtönben raboskodó Táncsics szabadon bocsátását. Követeléseik tizenegyedik pontja ugyanis a „statusfoglyok” szabadon bocsátása volt. Feltehetően ezért is kezdte el skandálni a tömeg még Pesten, hogy: Budára, a Helytartótanácsba! Nyittassuk meg Táncsics börtönét!
Petőfi, Széchenyi és Kossuth, Eötvös és Táncsics egy oldalon álltak, az éppen megszülető magyar nemzet oldalán. A társadalmi vis majorban nem is létezett más társadalmi és politikai dimenzió. Március 15-e pedig még békésen ment végbe, vérontás nélkül ünnepelt a tömeg. Táncsics állítólag annyira kimerült volt a jeles napon, hogy már a hintóban elaludt és Jókaiék az ünnepi Bánk Bán előadásra sem tudták magukkal vinni.
Az öröm és lelkesültség, a szebb jövő biztos reménye átalános; német magyar zsidó vagy rácz és tót feledett minden nyelvbeli különbséget, mint egy haza fiai, mint testvérek egyesültek, s ugyan azért rendbontásról, czivakodásról vagy csak vitáról is még eddig szó sem volt. — Adja az ég, hogy a vidéken is illy békével menjen végbe a reform üdv teljes nagy munkája!
- reménykedett a vér nélküli forradalmat ünnepelve a jeles napról tudósító Hetilap már idézett száma.

Ki gondolta volna ekkor a budavári örömmámorban, hogy alig egy év elteltével egy véres szabadságharc vérbe fojtása után Kossuth törökországi, Eötvös müncheni emigrációba vonul, Széchenyi rapszodikusan megborult elmével Döblingben, a Goergen-gyógyintézetben „vendégeskedik”, Petőfi egy orosz lándzsától holtan fekszik majd Erdélyben, Táncsics pedig pesti háza pincéjében 8 évig bujdokol majd. A kérdés költői, hiszen nyilván senki.
De mi mégis - minden viszontagság ellenére - 175 év után is ennek a történelmi léptékkel szinte alig mérhető mámoros pillanatnak az emlékét ünnepeljük és feszítjük ki büszkén az örökkévalóságnak. Hogyan is írta Táncsics? A nép szava Isten szava.


A neves arisztokrata családból származó Ráday Gedeont (1829-1901) a magyar történeti hagyomány az alföldi betyárvilág felszámolójaként ismeri, de kevesen tudják, hogy élete több ponton kapcsolódik a Budai Várhoz. 1829-ben született, tehát egy olyan nemzedék tagja, akik felnőttkoruk hajnalán megtapasztalták 1848-49 nemzeti összetartozását, de ezt a lelkesedést két évtized abszolutista elnyomása és csendje követte.

A magyar költő, író, műfordító, a Válasz folyóirat egykori szerkesztője 1945. március 8-án éhezve és legyengülve halt meg – a szintén ugyanott és ekkor elpusztult barátjához, Halász Gábor esztétához hasonlóan - sosem tisztázott körülmények között Balfon; nem messze onnan, ahol néhány héttel korábban közös barátjukat, Szerb Antalt gyilkolták meg a nyilas gyilkosok. Sárközi György - akit Babits egyik legtehetségesebb tanítványának tartottak - nem csupán a szépséghez értett, de egész életében szenvedélyesen kereste az igazságot is.

A Kossuth- és József Attila-díjas magyar orvos, író és műfordító 1901. április 18-án született értelmiségi család sarjaként az erdélyi Nagybányán. Az orvosi végzettségű író a „minőség forradalmára” volt. Hitte, hogy a minőségi kultúra minél szélesebb társadalmi rétegekhez történő eljuttatása a nemzet javára válik, szemben a romboló politikai eszmékkel. Nehéz ember volt, olyan, akinek elhivatottsága, igazságkeresése sokszor kizárta a megalkuvást. Éppen félévszázada hagyta itt a földi világot, cikkünkkel az egykor a Krisztinavárosban élt íróra emlékezünk.