Egy szobor a kanyarban
A Budavári Palota felfelé kanyargó útján, a Palota út egyik kanyarjában található mellszobor sokak számára talány. Cikkünkből megtudhatják, hogy ki volt az a történelmi személy, aki ezen a patinás útszakaszon szobrot érdemelt az utókortól több mint harminc évvel halála után.
Az eperjesi születésű Greguss Ágost (1825-1882) édesapja, Greguss Mihály (1793-1838) korának egyik leghíresebb esztétája volt.
Ágost először filozófiát tanult, majd orvoslást hallgatott Bécsben, végül a hallei egyetemet folytatott esztétikai, irodalmi tanulmányokat
Részt vett a szabadságharcban. Világos után bujdosott, de elfogták, és börtönbüntetést szenvedett. (…) Sokoldalú munkásságával kiemelkedő szerepe volt kora irodalmában. A magyar esztétikai tudományok első jelentős rendszerezője. Magyar népdalokat fordított németre és külföldi népdalokat magyarra. Nagy hatású balladaelméletét a népköltészet, a skót balladák és Arany János balladái alapján alkotta.
- írja munkásságáról a Magyar Néprajzi Lexikon.
Itthon 1849-ben megjelent A szépészet alapvonalai című könyve, amely az első magyar nyelven kiadott önálló esztétikai mű. Íróként, hírlapíró dolgozott. Korának egyik legműveltebb embereként, legnagyobb hazafiként tartották számon, tagja volt az Akadémiának és a Kisfaludy Társaságnak is. A kiegyezés után Eötvös József (1813-1871) a pesti egyetem esztétika tanárául nevezte ki. Generációk sora sajátította el nála a széptan alapjait, amelyet elsősorban a kor uralkodó filozófiai irányzata, a pozitivizmus hatotta át, majd előadásain a szép-jó-igaz triászát, illetve az arany középutat hirdette. A kor divatos műfajáról, a balladáról pedig azt mondta, hogy "tragédia dalban elbeszélve".
Mondják, hogy jó is volnék;/ de tudom, mi gyakran botlom a rögös úton./S erkölcsben is – tapasztalom elégszer –/ enyim legfelebb a középszer./ Ezt a középszert nevezik aranynak:/ legtöbb esetben tartom én is annak;/és áldhatom istenemet,/ hogy belejutnom engedett./ De a középszer, légyen bármi szép,/Kettőben azt nem értem el, hiába:/ a szeretetbe' s a politikába'/ sohase tudtam állni mint közép./ Sohase tudtam lenni langymeleg:/ egészen gyűlölök, egészen kedvelek,/és engem is – ez sorsa életemnek -/ igen gyűlölnek vagy igen – szeretnek!
- írja magamról című versében.
1882. december 13-án halt meg, meglehetősen korán, 57 éves korában.
Múlt századbeli reneszánszunk kiemelkedő tényezőinek emlékét az egymást követő centenáriumok egész sorával újította föl az elmúlt esztendő. Ha abból az érdeklődésből, amely ezeknél az alkalmaknál megnyilvánult, következtetést vonhatnánk le arra, hogy a korszakot nyitó 1825. év nagy szülöttei közül ki mennyire élte túl halálát a nemzet kegyeletében, azt kellene megállapítanunk, hogy Greguss emléke e leghamarább halványult el a mai nemzedék köztudatában. Ez még nem jelenti a halhatatlanság főbírájának: az Időnek ítéletét. Nincs is ok panaszkodnunk miatta. (…) A verandás ház, melyben azok a felejthetetlen keddi vacsorák lefolytak, kertjével együtt áldozatul esett a főváros fejlődésének. Fejedelmi út visz át a Kedves ház helyén, a természet és művészet elragadó képei közt, amilyennek talán ő álmodta egykor azt a városrészt, föl a világ egyik legimpozánsabb királyi palotájához…
- írta a Nyugat hasábjain 1926-ban Palmer Kálmán (1860-1933) költő, fordító, író és hírlapíró Visszaemlékezések Greguss Ágostra című visszaemlékezésében.
A Budavári Palota felé kanyargó Palota út legfelső hajtűkanyarjában - szinte egykori háza helyén - található mészkő talapzaton álló mellszobor Holló Barnabás (1865-1917) szobrászművész alkotása. Holló legismertebb művei, a Magyar Tudományos Akadémia alapítását megörökítő domborműve az MTA székházának külső falán, illetve az árvízi hajóst ábrázoló Wesselényi-domborműve a Ferenciek téri ferences templom oldalfalán ma is látható.
A szobron az egyik kezében egy Balladák feliratú könyv, másik kezében ceruza. A talapzaton található felirat:
GREGUSS ÁGOST Országos gyűjtésből emelték tanítványai
Alatta pedig a már említett Palmer Kálmán Greguss Ágostról szóló verse:
Itt e kies lankán, hol a szépnek templomaként állt/ Házad nyitva nekünk, mint szerető szíved is,/ ,Ércajkkal mester, hírdesd eszményed örökké/ A szépért, igazért, szépen is élni taníts.
Lélegzetelállító és különleges ahogyan az egykori régi fotók megmozdulnak az Animatiqua stúdió Erzsébet-hídról szóló filmjében. A több mint százéves képek életre kelnek, és ott állnak előttünk a régmúlt emberei, ott zajlik a száz évvel ezelőtti élet, szinte ugyanolyan elevenen, amikor még annak szereplői, főhősei éltek és éreztek. A kisfilmben többször is láthatjuk a Várdombot és az egykori Királyi Palota épületét.
Márai Sándor mestere volt a rezignált és lakonikus emberi bölcsességek megfogalmazásának. Tudta, érezte, hogy az egyre inkább felgyorsuló, zaklatott világunkban az emberek szomjazzák a nyugalmat árasztó sztoikus „prózaverseket”. Márai Négy évszak címen összeállított életbölcsességei mindig egy kis vigaszt, egy kis állandóságot jelentenek ebben a sokszor kaotikus, de mindenesetre gyorsan változó világban. Most a novemberről írt életbölcsesség van soron.
Kabos László már kisgyermekként bohóc akart lenni; imádott nevetni és nevettetni. Még talán akkor is mosolyra görbült a csontsovány, tífuszos „kis Kabos” szája, amikor a szövetséges erők vele együtt felszabadították a mauthauseni koncentrációs tábort. Élete egy jelentős részében itt, az I. kerületben élt.