A Budai Vár régi plakátokon

A Budai Vár régi plakátokon

A régvolt emberi világ olykor hiányos, szakadozott emlékei a plakátok, közös múltunk kopottas falragaszai, régről jövő, cseppet sem aktuális üzenetekkel. A plakát időutazást jelent: utazást a korba, ahonnan az üzenet a plakátokon keresztül még ugyanolyan elevenen érkezik, mint ahogyan nagyanyáink, s nagyapáink idejében. Magunk elé képzelhetjük az Úri uccába beforduló omnibuszt, a cilinderes férfiakat és kalapos-napernyős-csipkeruhás hölgyeket, ahogyan tipegve igyekeznek a Királyi Palota felé, a Szent György tér irányába, a siklóhoz. Megelevenedik a mainál jóval díszesebb budavári utcácskák konflisokkal tűzdelt képe és már-már hallatszik a Halászbástyából a várost szemlélő, lenyűgözött külföldiek, látványtól elaléló moraja. Itt járnak körülöttünk ugyanazok a régimódi emberek, pedig csak ránézünk egy plakátra és becsukjuk a szemünk.

A Budavári Palota, a Lánchíd, a Halászbástya, illetve a Mátyás-templom számos magyar plakáton szerepel, persze főként azokon, amelyek elsősorban külföldieknek szólnak, valamint a világváros Budapesthez, az 1938. évi Eucharisztikus Kongresszushoz vagy éppen a Fürdőváros hirdetéséhez kapcsolódnak. A kor legkiválóbb festőművészei és grafikusainak munkáit csodálhatjuk bennük. Nézzék csak!

Voit Ervin (1882-1932) festőművész 1926-os turisztikai plakátja (Forrás: PKG)

Molnár C. Pál plakátterve a 30-as évekből (Forrás_ MCP Múzeum)

Bortnyik Sándor (1893-1976) rácsplakátja 1934-ből

Baja Benedek (1893-1948) festőművész plakátterve 1934-ből (Forrás: MNG)

Berény és Bortnyik közösen jegyzett IBUSZ-plakátja 1931-ből (Forrás: MNG)

Pólya Tibor plakátja 1931-ből (Forrás: FSZEK Budapest Gyűjtemény Plakattár)

ifj. Richter Aladár (1898-1950) art deco plakátja 1936-ból a Lánchíddal (Forrás: MNG)

ifj. Richter Aladár grafikája a Halászbástyával 1934-ből

Jeges Ernő (1898-1956) plakátja 1935-ből a Mátyás-templommal

Hollósi Endre (1907-1946) plakátja 1938-ból a Szent Jobb-körmenetről (Forrás: MNL BKML XV. 3. b.)

Grafika a Szent SItván szoborral a kettős szentévből

1945 utáni plakát Richter Aladártól (Forrás: MNG)

Kolozsvári Sándor (1896-1944) fürdőváros-plakátja 1943-ból (Forrás: PKG 1943/152)

Konecsni György (1908-1970) mesterremeke 1936-ból (Forrás: MNG)

Ha egy nap csak egy videó, akkor ez legyen az: Párperces csodafilm a régi Erzsébet hídról (1903-1945)
Ha egy nap csak egy videó, akkor ez legyen az: Párperces csodafilm a régi Erzsébet hídról (1903-1945)

Lélegzetelállító és különleges ahogyan az egykori régi fotók megmozdulnak az Animatiqua stúdió Erzsébet-hídról szóló filmjében. A több mint százéves képek életre kelnek, és ott állnak előttünk a régmúlt emberei, ott zajlik a száz évvel ezelőtti élet, szinte ugyanolyan elevenen, amikor még annak szereplői, főhősei éltek és éreztek. A kisfilmben többször is láthatjuk a Várdombot és az egykori Királyi Palota épületét.

Hogyan írt Márai a novemberről?
Hogyan írt Márai a novemberről?

Márai Sándor mestere volt a rezignált és lakonikus emberi bölcsességek megfogalmazásának. Tudta, érezte, hogy az egyre inkább felgyorsuló, zaklatott világunkban az emberek szomjazzák a nyugalmat árasztó sztoikus „prózaverseket”. Márai Négy évszak címen összeállított életbölcsességei mindig egy kis vigaszt, egy kis állandóságot jelentenek ebben a sokszor kaotikus, de mindenesetre gyorsan változó világban. Most a novemberről írt életbölcsesség van soron.

„Akinek humora van, mindent tud, akinek nincs, az mindenre képes” - 20 éve nincs köztünk a „kis Kabos”
„Akinek humora van, mindent tud, akinek nincs, az mindenre képes” - 20 éve nincs köztünk a „kis Kabos”

Kabos László már kisgyermekként bohóc akart lenni; imádott nevetni és nevettetni. Még talán akkor is mosolyra görbült a csontsovány, tífuszos „kis Kabos” szája, amikor a szövetséges erők vele együtt felszabadították a mauthauseni koncentrációs tábort. Élete egy jelentős részében itt, az I. kerületben élt.

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ne maradj le a legjobb eseményekről és hírekről!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.